דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית משפט: שיעור מס מופחת (20 אחוז) להשבחה חדשה על קרקע ישנה (49 אחוז) 

מאת    [ 18/09/2006 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 4391 פעמים ]

ביום ה' האחרון קבעה ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין בחיפה תקדים בעל השלכות כספיות כבדות על משק הנדל"ן בישראל. לפי התקדים יחול שיעור המס הנמוך (20%) משנת 2007 לגבי השבחות נדל"ן אחרי 7.11.01, אפילו נעשו על קרקע ותיקה בבעלות יחיד שהיו חייבות לפי לשון החוק ב-49% אחוז מס יחסי לפי חלוקה ליניארית. הסטת המיסוי מ-49% ל-20% ביחס לרווח הנובע מהשבחות אחרי נובמבר 2001 היא תקדים רב משמעות בתחום הנדל"ן.

הועדה דנה בעינינו של נישום בשם פוליטי.

על פי החלטת ועדת הערר, חישוב מס השבח בעניננו של מר פוליטי, אשר רכש מגרש לבניית מספר לא גדול של דירות, לפני הרפורמה במיסוי נדל"ן, ומכר דירה אחת שלא בפטור ממס לאחר הרפורמה במיסוי נדל"ן, כאשר הבנייה במלואה בוצעה לאחר הרפורמה.

מר פוליטי טען כי מלוא השבח נצבר לאחר הרפורמה ולכן עליו להיות בשיעורים הנמוכים בלבד, ולא בנוסחה הסכמטית אשר לכאורה קובע החוק, ואשר קובעת שיעור מס ממוצע ליניארי על פני תקופת ההחזקה של הנכס לפני הרפורמה ואחריה.

עורך הדין זיו שרון ממשרד עורכי הדין אלתר ושות', אשר ליווה את העורר בכל שלבי תכנון המס וההתמודדות, מנתח את פסק הדין וקובע כי פסק דין זה הינו עוד אחד בשורה של פסקי דין של בתי המשפט וועדות הערר בתחום המיסים, בהם בתי המשפט מתייחסים ללשון חוק כתובה ולנוסחאות הכתובות לכאורה בלשון החוק כנקודת מוצא וכהמלצה, בדרך ליישום תכליתי וכלכלי של קביעת המחוקק, לפי מהפכת הפרשנות שהנהיג השופט א. ברק הנשיא הפורש בהילכת חצור הידועה.

לדבריו של עורך הדין שרון, כאשר בעניין זה ברור שהשבח כולו צמח בתקופת המיסוי אחרי נובמבר 2001 בתקופה בה השיעור הנמוך היה 25% מס ולא 49% מס לפי הנוסחה השרירותית של המחוקק.

ברור שהליכה עיוורת על פי לשון החוק היתה מובילה לעיוות רצונו של המחוקק. לדברי עורך דין שרון סביר כי רשות המיסים תערער על פסק הדין לבית המשפט העליון. עם זאת מציין עורך דין שרון כי פסיקה זו מבוססת על פסקי דין קודמים של בית המשפט העליון, ועשויה לעזור לכל אלו אשר החזיקו במקרקעין השקעתיים תקופה ארוכה, ואשר רק לאחר הרפורמה החלו הליכי ההפשרה שלהם.

לדבריו המשמעויות של פסיקה מהפכנית זו מחזקות את הגישה הכלכלית בפסיקת המס וחורגת מתחומי מיסוי מקרקעין. כך גם מי שמוכר מניות רגילות יוכל לתבוע מרכיב יותר גבוה של מס נמוך, בגין עליית ערך המניות לאחר הרפורמה במס הכנסה.

אין לנו ספק כי בנסיבות אחרות יכול היה פקיד מס לטעון כי פוליטי עבר עברה ולהעביר את התיק לחקירות מס הכנסה. המקל והגזר מטושטשים מאד בעיניני מס ורשויות המס מעבירות היום לחקירות גם עינינים אזרחיים מובהקים דוגת מיקרה פוליטי הניראים להם נועזים.

כיום לאחר פסק דין סביר כי תיקים פליליים על שיעור מס נמוך (20% מס) לקרקעות ישנות יסגרו גם אם בלית ברירה וחוסר שיתוף פעולה של הדרגים החוקרים.

(18.9.2006)
דר' אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il; זיו שרון, עו"ד
משרד דר' א. אלתר ושות' - ייעוץ בנושאי מיסים
www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 


מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב